به گزارش راهبرد معاصر، حسین دلاور، کارشناس صنعت خودرو، در رابطه با عرضه محدود مدلهای پرمتقاضی خودرو توسط خودروسازان در طرحهای فروش گفت: براساس مصوبه کمیته خودرو بهعنوان تعیینکننده شرایط ثبتنام و محدودیتها در طرحهای فروش خودروسازان، برای اینکه یک شرکت خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا بتوانند مجوز فروش دریافت کنند باید شرایط خود را به کمیته خودرو اعلام کنند و این کمیته بر اساس شرایط اعلام شده مجوز اجرای طرح فروش خودروسازان را صار میکند.
او ادامه داد: اخیرا عرضه برخی از محصولات پرطرفدار به کمیته خودرو پیشنهاد شدند و کمیته خودرو بر اساس دستورالعمل و فرمولهای خود و تعهداتی که خودورسازان دارند، فعلا جلوی عرضه آن محصولات را گرفته است. البته در لیست محصولات ارسال شده از سوی خودروسازان به کمیته خودرو برخی از محصولات پرتقاضا ثبت شده است و اگر خودرو پرطرفدار خاصی در طرح فروش فوق العاده و پیش فروش دو خودروساز بزرگ کشورعرضه نشده است به دلیل این نیست که کمیته خودرو مجوز تمامی این خودروها را لغو کرده است.
دلاور اظهار کرد: همچنین با توجه به سیاستهای فروش ایران خودرو، قرار است تا پایان سال تولید محصولات پرطرفدارخانواده پژو ۲۰۶ به شکل قابل توجهای کاهش پیدا کند و بر این اساس این شرکت تمایل چندانی به عرضه مدلهای پژو ۲۰۶ نخواهد داشت و سعی دارد طی این مدت تعهدات معوق خود را صفر کند.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: برخی از محصولات ایران خودرو نیز مانند رانا پلاس، سورن پلاس و پژو ۲۰۷ سقف شیشهای پایه ثابت پیش فروشهای یکساله این شرکت هستند و دلیل اصلی روش عرضه این مدل خودروها این است که ایران خودرو از قیمتهایی که شورای رقابت اعلام کرده است راضی نیست و برای همین ترجیح میدهد این محصولات را با قیمتهای غیرقطعی عرضه کند تا طی این مدت مجوز افزایش قیمت را بگیرد و دعوت نامه خودروهای پیش فروش را با قیمت جدید صادر کند.
او تاکید کرد: ایران خودرو در حال حاضر میتواند مدلهای پژو ۲۰۷ را درمحدود قیمتی ۲۱۶ تا ۲۶۰ تومان عرضه کند، اما توجیه اقتصادی آنها این است که این قیمت برای ما منطقی نیست و این قیمت باید بالاتر برود، پس راه حل آن این است که عرضه را محدود کنیم و یا با قیمت غیر قطعی فروش کنیم تا زیان شرکت کاهش یابد.
او ادامه داد: در خصوص طرحهای فروش ساپیا محدودیت عرضه خودرو تا حدودی رفع شده است، به دلیل اینکه قیمت بازار و کارخانه برخی محصولات این شرکت عملا نزدیک به هم شده و دیگر برای مشتری توجیح ندارد که در فروش فوق العاده شرکت کند و به دلیل کاهش حاشیه سود نیز تقاضا از یک سری خودروها هم برداشته شده است.
این کارشناس خودرو در رابطه با افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: اگر در ماههای آینده قیمت مواد اولیه صنعت خودرو و نرخ تورم بخشی اعلام شده توسط بانک مرکزی افزایش یابد دراین شرایط شورای رقابت موظف است نرخ قیمت جدید خودروها را اعلام کند.
دلاور گفت: البته اگر در بازار آزاد قیمت یک مدل خودرو رشد شدید داشته باشد و سود تفاوت قیمت کارخانه و بازار به جیب دلالها برود، خودروسازان میتوانند از این طریق شورای رقابت را برای افزایش قیمت، تحت فشار قرار دهند که البته این روش جدیدی برای درخواست افزایش قیمت شرکتهای خودروسازی نیست. با این حال اگر در بازارآزاد قیمت دنا پلاس توربواتوماتیک ۴۲۰ میلیون تومان برسد و در کارخانه ۳۹۰ میلیون تومان باشد حتی اگر مواد اولیه هم بالا برود به دلیل اینکه عملا اختلاف قیمت کارخانه با بازار شدید نیست و عرضه و تقاضا متوازن است، افزایش قیمت جدید در دستور کار شورای رقابت قرار نخواهد گرفت.
این کارشناس خودرو در پایان افزود: اگر فرض کنیم که قیمت مواد اولیه افزایش پیدا نکند، به دلیل کاهش تولید و عرضه خودرو از سوی خوردوسازان و به دنبال آن افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد پیش بینی میشود قیمت کارخانهای خودروها در در شش ماه دوم سال حدود ۱۷ درصد افزایش پیدا کند./برنا